Geschiedenis

De geschiedenis

Er zijn in totaal 15 Elfstedentochten geweest. Over alle Elfstedentochten staat hier onder wat informatie.

10

 

datum

jaar

weer

 

snelste
tijd

 

 

 

 

start

finish

 

1e

102 2 januari

1909

dooi

23

  ?

13:50

2e

207 7 februari

1912

dooi, regen

65

36%

11:40

3e

127 27 januari

1917

 

150

61%

9:53

4e

212 12 februari

1929

strenge vorst, harde N wind

303

38%

11:09

5e

01616 december

1933

zeer gunstig

512

94%

9:53

6e

130 30 januari

1940

sneeuwval, harde wind

3404

4%

11:30

7e

206 6 februari

1941

gunstig

1900

88%

9:19

8e

122 22 januari

1942

gunstig

4832

82%

8:44

9e

208 8 februari

1947

strenge vorst, harde wind

2061

15%

10:51

10e

203 3 februari

1954

lichte vorst, weinig wind

2735

81%

7:35

11e

214 14 februari

1956

strenge vorst, slecht ijs

6339

76%

8:46

12e

118 18 januari

1963

zeer zwaar, vorst, harde wind, slecht ijs

9862

1%

10:59

13e

221 21 februari

1985

dooiend

16.455

  ?

6:47

14e

226 26 februari

1986

gunstig

16.999

88%

6:55

15e

104 4 januari

1997

vorst, harde wind

16 738

69%

6:49

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De media-aandacht op de 15de Elfstedentocht

Voor het in beeld brengen van de tocht der tochten zette de NOS vierhonderd medewerkers, zestien verslaggevers langs de route, elf regisseurs, drie motoren, drie helikopters en maar liefst 70 camera's in. Zij bleven vanaf de start om vijf uur 's ochtends tot 24:00u middernacht en daarna live in de lucht. Paul de Leeuw deed ondertussen op één van de andere zenders, Nederland 3, een uitzending van zijn programma Laat de Leeuw vanuit Friesland. Daarnaast stuurden ook buitenlandse media in allerlei reportageploegen naar Friesland toe. In onder andere België, Duitsland, Frankrijk, de Verenigde Staten en Japan was de tocht te volgen. In het totaal waren er naar schatting 2000 verslaggevers in actie.        

De start 15de Elfstedentocht

Op 4 januari om 5.30 stipt gingen de 301 wedstrijdrijders van start in het FEC. Eerst moest er 1900 meter worden hardgelopen naar de Zwettehaven, langs twee enorme hagen van toeschouwers. Bij Zwettehaven aangekomen werden de schaatsen omgebonden, en om 5.38 wisten de eerste schaatsers op het ijs te stappen. Na deze eerste groep wedstrijdschaatsers vertrokken elk halfuur groepsgewijs de 16.387 toerrijders die een poging waagden de tocht der tochten te voltooien. Een onbekend aantal zwartrijders, schaatsers zonder stempelkaart, begon ook aan de tocht. Na de nog verlichte Zwettehaven schaatsten de Elfstedenrijders de pikdonkere Zwettehaven op. Enkele schaatsers droegen een bril met verlichting, maar de meerderheid probeerde op het gehoor van de voorgangers de weg te vinden. Op enkele plekken verlichtten boeren door middel van tractoren of fakkels de route. Er moest in totaal 300 meter gekluund worden.