Geschiedenis
De geschiedenis
Er zijn in totaal 15 Elfstedentochten geweest. Over alle Elfstedentochten staat hier onder wat informatie.
10
|
datum |
jaar |
weer |
snelste |
||
|
|
|
start |
finish |
|
|
1e |
102 2 januari |
1909 |
dooi |
23 |
? |
13:50 |
2e |
207 7 februari |
1912 |
dooi, regen |
65 |
36% |
11:40 |
3e |
127 27 januari |
1917 |
150 |
61% |
9:53 |
|
4e |
212 12 februari |
1929 |
strenge vorst, harde N wind |
303 |
38% |
11:09 |
5e |
01616 december |
1933 |
zeer gunstig |
512 |
94% |
9:53 |
6e |
130 30 januari |
1940 |
sneeuwval, harde wind |
3404 |
4% |
11:30 |
7e |
206 6 februari |
1941 |
gunstig |
1900 |
88% |
9:19 |
8e |
122 22 januari |
1942 |
gunstig |
4832 |
82% |
8:44 |
9e |
208 8 februari |
1947 |
strenge vorst, harde wind |
2061 |
15% |
10:51 |
10e |
203 3 februari |
1954 |
lichte vorst, weinig wind |
2735 |
81% |
7:35 |
11e |
214 14 februari |
1956 |
strenge vorst, slecht ijs |
6339 |
76% |
8:46 |
12e |
118 18 januari |
1963 |
zeer zwaar, vorst, harde wind, slecht ijs |
9862 |
1% |
10:59 |
13e |
221 21 februari |
1985 |
dooiend |
16.455 |
? |
6:47 |
14e |
226 26 februari |
1986 |
gunstig |
16.999 |
88% |
6:55 |
15e |
104 4 januari |
1997 |
vorst, harde wind |
16 738 |
69% |
6:49 |
De media-aandacht op de 15de Elfstedentocht
Voor het in beeld brengen van de tocht der tochten zette de NOS vierhonderd medewerkers, zestien verslaggevers langs de route, elf regisseurs, drie motoren, drie helikopters en maar liefst 70 camera's in. Zij bleven vanaf de start om vijf uur 's ochtends tot 24:00u middernacht en daarna live in de lucht. Paul de Leeuw deed ondertussen op één van de andere zenders, Nederland 3, een uitzending van zijn programma Laat de Leeuw vanuit Friesland. Daarnaast stuurden ook buitenlandse media in allerlei reportageploegen naar Friesland toe. In onder andere België, Duitsland, Frankrijk, de Verenigde Staten en Japan was de tocht te volgen. In het totaal waren er naar schatting 2000 verslaggevers in actie.
De start 15de Elfstedentocht
Op 4 januari om 5.30 stipt gingen de 301 wedstrijdrijders van start in het FEC. Eerst moest er 1900 meter worden hardgelopen naar de Zwettehaven, langs twee enorme hagen van toeschouwers. Bij Zwettehaven aangekomen werden de schaatsen omgebonden, en om 5.38 wisten de eerste schaatsers op het ijs te stappen. Na deze eerste groep wedstrijdschaatsers vertrokken elk halfuur groepsgewijs de 16.387 toerrijders die een poging waagden de tocht der tochten te voltooien. Een onbekend aantal zwartrijders, schaatsers zonder stempelkaart, begon ook aan de tocht. Na de nog verlichte Zwettehaven schaatsten de Elfstedenrijders de pikdonkere Zwettehaven op. Enkele schaatsers droegen een bril met verlichting, maar de meerderheid probeerde op het gehoor van de voorgangers de weg te vinden. Op enkele plekken verlichtten boeren door middel van tractoren of fakkels de route. Er moest in totaal 300 meter gekluund worden.
Maak jouw eigen website met JouwWeb